Synopse
20 let mezi kriminálem a svobodou
Ryze dokumentární film se syrovou autentičností vypráví těžko uvěřitelný příběh Reného, který byl od sedmnácti let sledován filmovou kamerou na své cestě mezi vězeními a krátkými pobyty na svobodě. Čas proměny z mladíka v muže zaznamenávala režisérka Helena Třeštíková na pozadí významných politických změn střední Evropy.
Reného příběh začíná ve vězení pod socialistickými plakáty, pokračuje během sametové revoluce a dostává zdánlivou pointu amnestií tehdejšího prezidenta Václava Havla.
René se ale brzy vrací zpět do kriminálu, aby tak vstoupil do Evropské unie opět jako vězeň. V průběhu let strávených za mřížemi, zejména za krádeže, se nechal potetovat na celém těle, utekl z vězení a zase byl chycen, vydal dva romány, vykradl byt režisérky Třeštíkové, prožil dva milostné příběhy, onemocněl roztroušenou sklerózou a psychologové u něj zjistili nadprůměrnou inteligenci. Svůj názor na svět demonstruje René anglicky nepřesně napsaným tetováním „Fuck of people“, které „zdobí“ jeho krk.
ZEMĚ
ČESKÁ REPUBLIKA
PRODUCENT
KATEŘINA ČERNÁ
PAVEL STRNAD
ŽÁNR
DOKUMENTÁRNÍ
KOPRODUCENT
ANNA BECKOVÁ (ČESKÁ TELEVIZE)
S PODPOROU STÁTNÍHO FONDU ČR PRO PODPORU A ROZVOJ ČESKÉ KINEMATOGRAFIE
PREMIÉRA
24. 7. 2008
DISTRIBUTOR
AEROFILMS
STOPÁŽ
83 MIN
FORMÁT
35 MM, SD FILES
Trailer a fotografie
Tvůrci
REŽIE A SCÉNÁŘ
HELENA TŘEŠTÍKOVÁ
KAMERA
MARTIN KUBALA, PETR PEŠEK, STANO SLUŠNÝ, VÁCLAV SMOLÍK, MAREK DVOŘÁK, ONDŘEJ BELICA, MIROSLAV SOUČEK, VLASTIMIL HAMERNÍK
STŘIH
JAKUB HEJNA
DRAMATURG
DARJA MACÁKOVÁ, MICHAEL TŘEŠTÍK, JAN GOGOLA, ML., MARTIN ŠTOLL
HUDBA
TADEÁŠ VĚRČÁK
ZVUK
VLADIMÍR NAHODIL, PAVEL SÁDEK, JAN VALOUCH, VÁCLAV HEJDUK, MIROSLAV ŠIMČÍK, ŠTĚPÁN MAMULA, DANIEL NĚMEC, ZBYNĚK MIKULÍK, PETR PROVAZNÍK, JAN VALOUCH
O filmu
Film je komponován ze čtyř zdrojů – z výňatků filmu, který vznikal tři roky pro nadaci Film a sociologie, později režisérka natáčela několik let na vlastní pěst, ve třetí fázi spolupracovala s Českou televizí a také se společností Negativ a do filmu použila archivní materiály politických událostí. René je sledován ve vězeňských celách, v bytě matky, při toulání Prahou, ve vězeňské nemocnici, na vězeňských pracovištích, ve sklepích, na nádražích. Třeštíková klade otázky mimo záběr a nechává Reného vyprávět své aktuální pocity, sny a plány, nechává ho číst z dopisů, kterých jí napsal za ta léta desítky. Všechny záběry filmu jsou přísně autentické, bez inscenování, bez hraní a bez komentáře. Česká republika v období Reného příběhu prošla „sametovou revolucí“, do svého čela si zvolila disidenta a spisovatele, někdejšího vězně Václava Havla, opustila společný stát Čechů a Slováků, nastoupila cestu k politickému uspořádání standardní evropské demokracie a vstoupila do Evropské unie. Tyto události režisérka mapuje pomocí záběrů z televizního zpravodajství, které René sleduje ve vězení a vkládáním mezititulků.